AI, of Artificial Intelligence, is de mogelijkheid van machines om menselijke vaardigheden te vertonen (bron: Europees Parlement). Ondanks het al sinds 1956 bestaat, nam de impact en het veelvuldig gebruik ervan de laatste jaren zeer sterk toe. Denk aan de opkomst van ChatGPT, de chatbot van OpenAI, en DALL-E, dat beelden genereert aan de hand van tekstuele beschrijvingen. Het vergemakkelijkt een heleboel zaken, maar hoe is AI marketing aan het veranderen? En heeft het invloed op ons surf-/zoekgedrag? Max Gysbrechts, Managing Partner bij Sales at Size, licht toe.
“Artificial Intelligence vereenvoudigt en versnelt het opzoeken en verwerken van informatie. Maar het dwingt ons vooral om op een andere manier naar marketing en communicatie te kijken”, gaat Max van start.
“Terwijl de gebruiker in het verleden massaal naar zoekmachines als Google en Safari greep om informatie op te zoeken, verkiest hij nu vaker, bijvoorbeeld, ChatGPT”, zegt Max. “Het is namelijk veel interessanter om op één plek jouw vraag te stellen en vervolgens een pasklaar antwoord te krijgen, in plaats van meerdere websites af te schuimen. Het gevolg? Globaal gezien vermindert het websiteverkeer vanuit zoekmachines als Google en Safari, waardoor we op zoek moeten gaan naar alternatieve manieren om zichtbaar en relevant te blijven.”
"Zoals ik al eerder vermeldde, wordt sinds de opkomst van AI-gestuurde chatbots anders gebruik gemaakt van het internet, zoveel is duidelijk. Google moet zich hierdoor aan die nieuwe zoekgewoontes aanpassen. Een goed voorbeeld zijn Gen-Z en millennials: zij gebruiken nu vaker Instagram of TikTok als hun zoekmachine. Waar men vroeger op zoek ging naar tekst-gebaseerde content, zijn het nu de visuele en interactieve alternatieven die de voorkeur genieten. Bedrijven moeten ook hier dus uiteraard rekening mee houden, zodat de doelgroep steeds op de juiste manier wordt bereikt”, gaat Max verder.
“Verder dwingt AI ons ook om je content af te stemmen op de nieuwe manier van informatie vergaren. We moeten creatief aan de slag gaan zodat onze content attractief en relevant blijft. Jij kan op jouw beurt dan ook gebruik maken van AI-tools, om bijvoorbeeld een leuke short video te maken en ondertitels toe te voegen” zegt Max.
“Kortom, het landschap wordt gefragmenteerd en enkel een goede website is niet meer voldoende om zichtbaar te zijn, laat staan om aanvragen binnen te krijgen.”
“AI kan, indien je het juist gebruikt, communicatie efficiënter doen verlopen. Waar vroeger hyperpersonalisatie vaak te duur was, kunnen we nu met AI automatisch gepersonaliseerde e-mails, statements, persberichten, nieuwsbrieven en artikels genereren. Hierdoor kunnen campagnes niet alleen efficiënter, maar ook veel gerichter worden ingezet.”
“Uiteraard is het van belang om de authenticiteit niet uit het oog te verliezen en AI vooral in te zetten als inspiratiebron - Dit om té kunstmatige en foutieve resultaten te elimineren.”
“Het gebruik en de omvang van Artificial Intelligence zal voorlopig alleen nog maar toenemen. Het is dan ook aangewezen om er effectief gebruik van te maken, zodat je aan de slag kan met waardevolle inzichten omtrent de sterktes en zwaktes en de voordelen die u er als bedrijf uit kan halen. Dit helpt jou en jouw bedrijf om beter voorbereid te zijn als AI op grotere schaal wordt geïntegreerd”, concludeert Max.
Tip: AI biedt enorme kansen voor bedrijven om klantgedrag beter te begrijpen en campagnes te optimaliseren, maar wees steeds waakzaam voor foutieve/gevoelige informatie.
Heb je AI- gerelateerde vragen of ben je benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen in deze snel veranderde digitale wereld?
Stel jouw vraag aan één van onze marketeers via onze contactpagina.