Van Kliks naar Klanten

Het Geheim van een PerfecteLandingspagina met duidelijke Call-to-Actions

In de wereld van online marketing speelt de landingspagina een cruciale rol in het verschil tussen een toevallige bezoeker en een betalende klant. In deze blog nemen we je mee in de geheimen van de ideale landingspagina en de manier waarop je conversies kunt optimaliseren. Of het nu gaat om leads genereren, inschrijvingen voor de nieuwsbrief bevorderen of producten verkopen, een efficiënte landingspagina is Key.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een specifieke pagina op de website waar bezoekers naartoe worden geleid nadat ze op een advertentie een zoekresultaat of een andere vorm van online promotie hebben geklikt. Het grote verschil met een gewone website pagina is het doel. Op een landingspagina willen we mensen aanzetten tot verkoop, tot het maken van een afspraak, tot het achterlaten van gegevens,… Een krachtige landingspagina is eenvoudig en gefocust op één onderwerp met als duidelijk doel de bezoeker te converteren.

Belangrijke kenmerken van een landingspagina:

  • Gericht op één specifiek doel (bijvoorbeeld verkoop of leadgeneratie)
  • Weinig bijkomende elementen die niet bijdragen tot het effectieve doel.
  • En last but not least een opvallende Call-to-Action (CTA)

 

Het bestaansrecht van sterke landingspagina's

Eén van de belangrijkste doelen van online marketing is het maximaliseren van conversies. Een landingspagina geeft de bezoekers de kans om een specifieke actie te ondernemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de homepage van een website, die meerdere doelstellingen heeft, is een landingspagina volledig gericht op één doel, wat resulteert in meer gerichte interactie.

Sterke landingspagina’s zorgen voor 55%meer leads, blijkt uit onderzoek. Dit is vooral te wijten aan het feit dat landingspagina’s focussen op een specifiek klantsegment en omdat deze pagina’s aantrekkelijke en heldere CTA’s tonen.

 

De anatomie van de perfecte landingspagina

Een aantal essentiële elementen dragen bij tot het succes van een landingspagina. We geven je een blik op de belangrijkste zaken.

1. Een Krachtige Kop (Headline)

De kop is de binnenkomer voor de bezoeker.Het is het eerste wat je te zien krijgt bij het openen van de pagina. Een krachtige kop houdt de bezoeker meteen bij de les.

Een sterke kop:

  • Wekt nieuwsgierigheid
  • Is kort en duidelijk
  • Biedt een voordeel voor de lezer

Bijvoorbeeld: “Ontdek hoe je bedrijf groeit met doelgerichte campagnes"

2. Subkop voor meer toelichting

De subkop biedt extra context en details.Deze zin moet het verhaal versterken zonder echt te overdrijven.

Bijvoorbeeld: “Leer hoe slimme strategieën en gerichte advertenties jouw zichtbaarheid vergroten en meer klanten aantrekken.”

3. Een duidelijke Call-to-Action (CTA)

Het meest cruciale element van een landingspagina is zonder meer de CTA. Dit stimuleert de actie die je wilt dat de bezoeker onderneemt. Dit kan gaan om het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book of het aankopen van een product. Eender welke over welke doelstelling het gaat, een sterke CTA moet aan onderstaande zaken voldoen:

·       Duidelijkheid

Een glasheldere CTA geeft precies aan water van de bezoeker verwacht wordt.  Verwarrende of CTA's leiden tot minder actie.

Bijvoorbeeld: Gebruik niet ‘Klik hier voormeer info’ maar wees specifiek met ‘Download de gratis handleiding.’

·       Creëer urgentie

Leg een aantal elementen in de CTA die de bezoeker overhalen om meteen actie te ondernemen. Goede voorbeelden hierbij zijn ‘vandaag’, ‘tijdelijke actie’, ‘nu’

Bijvoorbeeld: "Claim jouw 15% korting voor middernacht!"

·       Focus op Voordeel

Zet het voordeel centraal. Hierdoor voelt de gebruiker zich meer aangetrokken om effectief actie te ondernemen.

Bijvoorbeeld: In plaats van “Registreer nu”, “Ontvang meteen exclusieve korting.”

·       Ontwerp en kleur

Een CTA moet niet alleen tekstueel maar ook visueel opvallen. Gebruik daarom contrasterende kleuren die meteen de aandacht trekken. Actiegerichte kleuren zoals rood of oranje zijn aangeraden maar bewaak wel dat ze passen bij de huisstijl.

·       Plaats

Denk goed na over de strategische plaats.Maak de drempel om tot actie over te gaan zo laag mogelijk. Zorg ervoor dat de bezoeker de CTA makkelijk kan vinden op het moment dat hij actie wil ondernemen.

·       Actieve Woorden

Actieve werkwoorden zoals “Boek”, “Ontvang”of “Download” zetten meteen aan tot actie. Een sterke CTA geeft precies aan water van de bezoeker verwacht wordt en wat hij daarvoor terugkrijgt met als vgevolg een veel hogere conversie.

 

Van kliks naar klanten in een notendop

Effectieve landingspagina’s zijn een niette missen onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Maar een hogerevconversieratio komt er niet zomaar. Het ontwerpen en optimaliseren vanlandingsvpagina’s is een continu en strategisch weloverwogen proces. Door devjuiste combo van Inhoud, copy en design maak je van kliks klanten. De sleuteltot succes van je online strategie.

Met de beschreven tips en strategieën kunje direct aan de slag om jouw landingspagina naar een hoger niveau te tillen.Zorg dat je blijft optimaliseren, analyseren en verbeteren voor de besteresultaten. Toch liever een hulplijn in functie van direct resultaat? Sales at Size tot the rescue!

 

Blogs

Related Blog