5 tips om social media kanalen achter te laten tijdens je vakantie
Vertrek je deze zomer nog op vakantie? Geweldig! Op tijd een rustpauze inlassen is van groot belang om de batterijen terug op te laden. Wat je echter niet wil, is dat je social media kanalen stilvallen, want het leven van je klanten gaat door.
Om ervoor te zorgen dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan hebben we enkele tips voor je samengesteld. De belangrijkste? Stel een Facebook–sitter aan!
1. De oppas
Wie van je collega’s op kantoor kan de social media kanalen tijdens je afwezigheid in het oog houden? Stel iemand aan met kennis van zaken om vragen te beantwoorden en bemerkingen op te volgen. Zorg ervoor dat die persoon weet hoe hij/zij je kan bereiken indien er problemen zijn!
Sluit de zaak? Zorg er dan voor dat je een rolverdeling maakt van wie wanneer de kanalen in de gaten houdt tijdens een rustig moment aan het zwembad!
2. Planning
Maak vooraf een duidelijke planning van de posts die online moeten komen tijdens je afwezigheid. Op die manier voorkom je lange stiltes en houd je contact met je klanten. Zorg voor lichte onderwerpen die de vakantiestemming in je onderneming weerspiegelen.
Denk eraan om de actuele situatie in de leefwereld van je klanten in het oog te houden zodat er geen ongepaste berichten gepost worden!
3. Communiceer open
Zorg voor een duidelijke, transparante aankondiging van je afwezigheid. Als je als social media beheerder op reis gaat, kun je aangeven dat iemand van je collega’s de kanalen zal onderhouden. Dat maakt alles veel persoonlijker. Gaat de firma in verlof? Dan moet je zeker aankondigen dat je bereikbaar blijft, maar dan in mindere mate. Bedank je klanten voor hun begrip!
4. Terugkeer
Laat bij je terugkeer je community weten dat je terug bent en “ready for business”! Op die manier weten klanten dat ze ook terug bij jou terecht kunnen met hun vragen en bemerkingen.
Daarnaast kijk je best even na wat er tijdens je vakantie allemaal gebeurd is op de verschillende kanalen. Mocht je “oppas” dingen gemist hebben kun je er alsnog op inspelen. Ga ook zeker na of er klanten of andere ondernemers de naam van je onderneming vermeld hebben. Zo mis je geen communicatie-opportuniteiten!
5. Sales at Size
Heb je toch liever het hele jaar door zo weinig mogelijk werk met sociale media? Of heb je geen tijd om een uitgekiende strategie uit te werken? Dan kan je bij ons terecht om je kanalen of digitale marketing op te bouwen en te onderhouden.
Wil je meer weten?
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of contacteer ons.
