De kracht van Google Analytics

Google Analytics 4 (GA4)

De kans dat je al eerder van Google Analytics hoorde, is bijzonder groot. Weten wat het precies inhoudt, is dan weer iets minder vanzelfsprekend. Maar niet getreurd: dit artikel dompelt jou onder in de wondere wereld van Google Analytics.

WAT IS GOOGLE ANALYTICS PRECIES?

Google Analytics is een softwareprogramma, ontwikkeld door Google. Je kunt dit programma gebruiken om alle activiteit naar, op en van je website te meten en analyseren. Dit levert zeer waardevolle informatie op dat jou in hapklare brokken voorgeschoteld wordt. Zo krijg je meteen een duidelijk beeld of de bezoeker rechtstreeks op je site terechtkwam of doorverwezen werd. Verder kun je er ook paginaweergaven en bezoekersstromen mee in de gaten houden.

Met deze informatie kom je te weten hoe bezoekers op jouw website belanden, hoelang ze er blijven en wanneer, of op welke pagina, ze de website verlaten. Zodoende kun je ook filteren wat voor type bezoeker voor jou het meest waardevol is. Op basis van al die beschikbare data kun je vervolgens een marketingplan opstellen en dit gaandeweg ook aanpassen.

DUIDELIJK BEELD VAN BEZOEKERS 

Google Analytics biedt inzicht in wie je bezoekers zijn en hoe zij zich gedragen. Hoeveel nieuwe bezoekers er op jouw website terechtkomen is relatief eenvoudig te volgen. Het aantal dat terugkeert is minstens even belangrijk. Bezoekers die een blijvende interesse tonen zijn vaak diegene die nog een laatste duwtje in de rug nodig hebben. Je houdt ze dus best in de gaten, zodat jij ze eventueel gericht kunt targetten.

Je ontdekt dankzij Google Analytics bovendien welk device het meest gebruikt wordt wanneer men jouw website bezoekt. Doorgaans is dat door middel van een smartphone, laptop of tablet. Heb je hier een duidelijk beeld van, dan kun je jouw website afstemmen op een specifiek toestel. Zo heeft een smartphone bijvoorbeeld een veel kleiner scherm dan een tablet, en wanneer je ontdekt dat de meeste mensen surfen via hun mobieltje, dan kun je daarmee rekening houden. Zo kun je alle content mooi weergeven, aangepast aan het juiste beeldscherm.

Andere meetbare elementen zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijdscategorie
  • Regio
  • Spreektaal/-talen
  • Via welke kanalen ze op je website zijn beland
  • Welke pagina’s veel bekeken worden en welke niet
  • De pagina waarop ze de website verlaten

DATA, DATA EN NOG EENS DATA! 

Google Analytics registreert onnoemelijk veel data, maar je kunt je ook heel specifiek richten op bepaalde cijfers. Is je doelstelling bijvoorbeeld om zoveel mogelijk omzet te maken, dan kun je inzoomen op daar waar iemand afhaakt in de salesfunnel, of net overgehaald wordt. Heb je hier een duidelijk zicht op, dan kan de funnel verder geoptimaliseerd worden.

BOUNCE PERCENTAGE

Het bouncepercentage geeft weer hoeveel bezoekers er op je (landings)pagina terechtkomen en je site weer verlaten zonder door te klikken naar een andere pagina. Dit percentage toont of je bezoekers een pagina wel of niet interessant vinden. Je kunt dus per pagina bekijken wat het bouncepercentage is en deze vervolgens blijven verbeteren. Let op: een hoog bouncepercentage is niet per definitie negatief. Het is namelijk niet op elke pagina nodig om door te klikken. Wanneer je bijvoorbeeld het menu van een restaurant opzoekt en hier onmiddellijk op uitkomt en vervolgens de site sluit, telt dit ook als bounce. Alles is dus afhankelijk van het doel van je website.

GA AAN DE SLAG 

Track jij je site al via Google Analytics? Top! Doe je dit nog niet? Geen probleem. Onze Google-experten helpen je hier graag mee verder.

Google wordt met de dag slimmer. Wil je hoog ranken, dan moet je kwaliteit, relevantie en gebruiksgemak bieden. Bij Sales At Size verzorgen wij een totaalpakket waarin we jouw wensen koppelen aan de huidige ontwikkelingen. Maak nu een afspraak en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

ALLES OP EEN RIJTJE

Dankzij Google Analytics kun je nauwkeurig je online prestaties meten. Het stelt je in staat om data te bekijken en vergelijken. Wanneer je alle data analyseert, kom je pas echt te weten wat er wel en niet werkt. Het stelt je in staat om je website tot het uiterste te optimaliseren.

Haal alles uit je website met Sales at Size, want meten is weten!

Wil je meer weten?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of contacteer ons.